animatie

Kisten te koop, wie maakt me los!

Mijn zoektocht naar de juiste verkooptools.

ZigzagZoekt heeft vorig jaar een boost gegeven aan mijn plannen. Ik had immers geen ervaring met het landelijk op de markt zetten van lesmateriaal voor middelbare scholen, alleen hier in Zeeland heb ik in 8 jaar tijd een netwerk opgebouwd. De leskisten ‘Ruimte voor de Rivier’ kunnen scholieren door heel Nederland helpen om dit onderwerp beter te begrijpen, voor zowel vmbo, havo als vwo is dit verplichte examenstof.
Yvonne Braamse, mijn ZigZag-coach, heeft me goed op weg geholpen. Maar ook een brainstormsessie met Scarlett Kwekkeboom heeft me weer frisse ideeën en een duw in de goede richting gegeven. Ik overwoog diverse marketing strategieën en probeerde van alles uit. Een grote landelijke aanbieder van lesmaterialen was al snel enthousiast en wilde zelfs de verkoop wel voor me doen, dit leek een makkie te worden. Maar zijn marge bracht de verkoopprijs op -voor mij- onaanvaardbare hoogte, dus dat plan ging van tafel.

Twee landelijke vakbeurzen verder, waar beide keren zo’n 750 Aardrijkskundedocenten de leskisten zagen, werd wel duidelijk dat leraren graag met de materialen zouden werken. Maar het kwam niet van de grond, de vele bestellingen bleven uit. Mijn aanpak was niet de juiste, zoveel was inmiddels duidelijk. Tijdens een training voor ZZP’ers kreeg ik nieuwe inzichten over op wie ik me nou precies moest richten en hoe: ik bleek 3 doelgroepen (!) te hebben die allen anders benaderd dienen te worden. Docenten, schooldirecties en waterbouwkundige bedrijven/ –opleidingen.

Na afloop van een lezing van Annemarie van Gaal tijdens de Contacta, trok ik de stoute schoenen aan en legde mijn dilemma aan haar voor: “Aan wie zou jij je marketing richten”.
Het werd me duidelijk: de gebruikers (docenten) waren enthousiast maar hadden geen geld ter beschikking. Het was zaak om zelf hun directies te overtuigen, dat kon ik immers veel beter zelf doen dan afhankelijk te zijn van de docenten. Een vaak gehoorde kreet was ‘sectie Aardrijkskunde heeft veel minder budget voor aankopen, behalve atlassen’. Daarom besloot ik ook bedrijven te benaderen die er belang bij hebben om jongeren te betrekken bij hun werk. Via mijn groeiende netwerk, ik ben lid geworden van platform watereducatie, kreeg ik namen en bedrijven die geïnteresseerd zouden kunnen zijn.

Het product ‘verkoopt zichzelf’ als je het in gebruik ziet. Hier in Zeeland kan ik nog wel een demonstratie geven op een middelbare school, maar om daar nou voor naar Groningen te rijden is niet haalbaar. Ik besloot om een workshop met leraren te filmen en dit filmpje te gebruiken als vervanger van een demonstratie. Op die manier weet een directie, maar ook een bedrijf, meteen waar we het over hebben. De leskisten zijn immers uniek, vergelijkingsmateriaal is er (gelukkig) niet. Hier kwam ZigZag weer in beeld, ik had immers inmiddels heel wat marketingkosten gemaakt en weinig verkocht. Maar dit is de ‘missing link’, daarvan ben ik overtuigd. Met hun financiële bijdrage is het filmpje wat beter betaalbaar geworden. Ik ben dan ook trots op het resultaat.

Komende tijd zal het filmpje worden verstuurd naar de drie eerder genoemde doelgroepen, ik ben helemaal klaar voor een succesvol 2017!

Het bewuste filmpje is hier te vinden, misschien denk je na het zien wel ‘Zo’n leskist, Mokokheh!’.

Laat je even horen wat je ervan vindt?

Meer informatie is te vinden op edubedrijf.nl/aanbod/ruimte-voor-de-rivier-leskisten/

Paulien van ’t Westeinde
Edubedrijf